Van fantasie naar realiteit - McLaren Solus GT gepresenteerd als extreme uiting van racebeleving

21 November 2022
#McLaren #Solus GT

McLaren Automotive heeft de McLaren Solus GT onthult, de verbluffende verwezenlijking van een conceptauto uit de virtuele racewereld tot een extreme, opwindende racebeleving in de echte wereld.

De circuitauto met één stoel in een gesloten cockpit die in opdracht wordt gemaakt voor slechts 25 klanten (alle zijn al verkocht), werd tijdens de Monterey Car Week in Californië onthuld door Michael Leiters, CEO McLaren Automotive.

Met gebruikmaking van alle ervaring en expertise die McLaren in huis heeft voor de hoogste klassen in motorsport en ontwikkeling van supercars en hypercars, wordt het futuristische McLaren-concept uit de videogame Gran Turismo SPORT werkelijkheid met de Solus GT.

De Solus GT wordt aangedreven door een atmosferische 5,2-liter V10-motor, weegt nog geen 1000 kg en levert aerodynamische prestaties, zoals een downforce van meer dan 1200 kg. De snelle rondetijden van deze eenzitter doen niet onder voor die van andere auto’s van McLaren en hij levert een rijervaring die de beleving en sensatie van een Formule 1-auto dicht nadert.

“Met de McLaren Solus GT is een radicaal McLaren-conceptvoertuig gerealiseerd dat oorspronkelijk was gemaakt voor virtueel racen. Dit konden we realiseren zonder de beperkingen van verkeers- of raceregels, maar met het volledige spectrum van McLarens expertise. Dit belichaamt onze baanbrekende instelling.” aldus Michael Leiters, CEO McLaren Automotive

Het opvallende exterieurontwerp komt exact overeen met de virtuele inspiratiebron en is gebaseerd op bewezen aerodynamische principes en het ontwerpethos van McLaren ‘alles heeft een reden’, aangevuld met CFD (Computational Fluid Dynamics) en aerodynamisch onderzoek in windtunnels.

De lijst met onderscheidende externe kenmerken is lang, met als een van de meest opvallende de schuifkap boven de centrale stoel. De wielen zijn gehuld in aerodynamische pods, bevestigd aan draagarmen. Een grote frontsplitter voert lucht in grondeffecttunnels, waarna deze de auto verlaat via een diffusor. In de rolbeugelcover van de cockpit zit een ingebouwde op motorsport geïnspireerde invoer die koude lucht in de motor voert, wat zorgt voor een inductiegeluid. De radiateurs van de Solus GT bevinden zich in de zijpods, die ook zijn geïnspireerd op raceauto’s.

Een dubbele vaste achtervleugel zorgt voor downforce die hoger is dan het totale gewicht van de auto. Ook de verhouding tussen downforce en luchtweerstand is geoptimaliseerd, wat leidt tot betere prestaties op zowel de rechte stukken als in de bochten.

De Solus GT-ervaring begint nog voor de motor wordt gestart, wanneer de bestuurder de onderscheidende kap van de cockpit door een lage boog naar voren schuift om in te kunnen stappen. Dit lijkt in niets op een conventionele autoportier, en zelfs niet op de kenmerkende tweevlaksdeur van andere McLaren-auto’s. Het lijkt meer op in een straaljager klimmen.

De wijze van in de auto stappen draagt bij aan het speciale gevoel dat wordt opgeroepen door die ene stoel die het interieur domineert dat volledig is gericht op bestuurder en prestaties. De 25 eigenaren van Solus GT krijgen hun eigen stoel-op-maat in racestijl, waarbij net als bij een raceauto de stoel vast staat en de pedalen verstelbaar zijn, maar met het gemak van een systeem dat op afstand, vanuit de stoel, wordt bediend.

 

Het stuurwiel, een uniek ontwerp voor een productieauto van McLaren, is geïnspireerd op de Formule 1, met geïntegreerd dashboard en belangrijke bedieningselementen zodat alles past in de kleine ruimte van een eenzitter circuitauto. Over het stuur kijkt de bestuurder door de glazen ‘bol’ met geïntegreerde halostijl cockpitbescherming, waarop een achteruitkijkscherm is gemonteerd voor beelden van een groothoekcamera die in de rolbeugel is geplaatst. De centrale rijpositie biedt een perfect symmetrische zichtlijn van 180 graden, ondersteund met indrukwekkend gestileerde wielpods, die de bestuurder helpen de auto te positioneren.

Om de sensatie voor de Solus GT-klanten te vergroten, biedt McLaren een totale ‘coureurservaring’. Dit omvat een bestuurdersstoel gevormd naar de lichaamsvorm van de bestuurder; een door FIA goedgekeurd racepak, helm en HANS, voor iedere eigenaar op maat gemaakt, en oordopjes met radiofunctie. Verder zal een volledig coachingprogramma voor bestuurdersontwikkeling beschikbaar zijn, zodat klanten het potentieel van hun nieuwe hypercar volledig kunnen benutten.

De Solus GT wordt aangedreven door een unieke 5,2-liter V10-motor, gemaakt met kleinvolume gefreesde componenten, met een toerental van meer dan 10.000 tpm, voor extreme prestaties en opwindende betrokkenheid van de bestuurder. Het reactievermogen van de motor wordt vergroot door trommelaangedreven gaskleppen voor elke cilinder, een systeem dat alleen geschikt is voor circuits, en is volledig tandwielaangedreven zonder kettingen of riemen voor nokkenas of hulpsystemen.

Naast vermogen en koppelvermogen van meer dan respectievelijk 840 pk en 650 Nm, werd ook voor deze motor gekozen vanwege de structurele kwaliteiten. Voor het eerst is de motor van een McLaren-productieauto een integraal onderdeel van het chassis. Deze ontwerpaanpak optimaliseert de gewichtsreductie omdat er geen noodzaak is voor extra chassisstructuren of subframes achter de koolstofvezel monocoque, zoals bij de constructie van racewagens gebruikelijk is.

De uit de racesport overgenomen zeventraps sequentieel schakelende versnellingsbak met op maat gemaakt gietstuk en omhulsel (gemaakt van aluminium met magnesiumpanelen) wordt achter op de motor gemonteerd met de achterwielophanging bevestigd aan de versnellingsbakbehuizing. Binnenin zijn de rechte tandwielen ingeschakeld via een meervoudige koolstofvezel plaatkoppeling, wat ideaal is voor agressief schakelen dat op het circuit is vereist. Het systeem is volledig geautomatiseerd en softwaregestuurd, zodat de bestuurder de koppeling niet hoeft te bedienen en sneller de pitstraat uit rijdt.

De Solus GT is, zoals elke McLaren sinds 1981, gebaseerd op een monocoque van koolstofvezel. Die in dit geval is gemaakt met specialiseerde kleinvolume productiemethoden, zoals een koolstof ‘pre-preg’-proces voor meer structurele sterkte en een grote uniformiteit in afwerking van het materiaal. De chassisstructuren voor en achter zijn ook gemaakt van koolstofvezel, de motor en de versnellingsbak vormen de rest van het chassis.

Koolstofvezel is niet het enige hoogwaardige materiaal dat wordt gebruikt voor de Solus GT. Er wordt volop gebruikgemaakt van technologieën uit de hoogste klasse van de motorsport: voor de halo cockpitbeschermingsconstructie en de rolbeugel worden 3D-geprinte titaniumcomponenten gebruikt. Dit is de eerste keer dat deze aanpak is toegepast bij structurele onderdelen in een McLaren productieauto. Hierdoor is een op maat gemaakt ontwerp mogelijk en wordt het gewicht verlaagd.

Het ophangingssysteem omvat dubbele draagarmen met torsiestangdemping aan de binnenzijde die worden bediend via stoterstangen aan de voorzijde en trekstangen aan de achterzijde. Beide assen zijn met elkaar verbonden door middel van stabilisatorstangen, met afstellingsopties voor de bestuurder. Voor grotere duurzaamheid zijn de voorwielophangingschakels gemaakt van staal en worden omhuld met aerodynamische koolstofvezelversterkingen die vergelijkbaar zijn met de aanpak in de Formule 1.

In de onderscheidende wielpods zitten 18-inch gesmede aluminium wielen met centrale borgmoeren, voorzien van banden met Le Mans Prototype-specificaties, zowel slicks als regenbanden. Remmen gebeurt met 6-zuiger monobloc gefreesde aluminium remklauwen en koolstof remschijven en remblokken. Bias tussen de voor- en achterrem kan door de bestuurder in de cockpit worden afgesteld.

Traditionele prestatiecijfers zijn niet zo relevant voor een circuitauto, maar de Mclaren Solus GT heeft de prestatiereferenties die gevraagd worden van een extreme circuitmachine: een streeftijd van 2,5 seconden voor een acceleratie van 0-100 km/u en een maximumsnelheid van meer dan 320 km/u – in combinatie met het lichte gewicht en de sterke aerodynamische capaciteiten van de auto.

Door de integratie van alle elementen die McLaren tot een wereldwijd winnend automerk maken, is de Solus GT ook een voorbeeld van het vakmanschap van McLaren Special Operations (MSO) dat beschikbaar is voor klanten van McLaren. Bij een project als dit gaat de MSO-service verder dan alleen de auto, deze groeit uit tot een mate van luxe klantbetrokkenheid en toegankelijkheid die uniek is voor McLaren. In een op maat gemaakt proces wordt gezorgd dat elke Solus GT uniek is en er zijn regelmatig updates voor het ontwikkelingsprogramma beschikbaar, inclusief toegang tot prototype rijsessies die de rijeigenschappen van de auto voor de productie kunnen beïnvloeden.

Er staan Solus GT-circuitevenementen op de agenda en auto’s worden geleverd met een flightcase zodat eigenaren hun eigen activiteiten op het circuit kunnen volgen. Dit bestaat uit onder andere een uitgebreide set gereedschap, autokrikken, radiosets en een voorverwarmer voor koelvloeistof.

De McLaren Solus GT bevindt zich momenteel in de testfase van het ontwikkelingsproces. De eerste van 25 klantenauto’s – die allemaal zijn verkocht – wordt in 2023 geleverd.