Getting to know
Niels Groen

4 January 2023
#McLaren #interview

Een carrière als technisch specialist lag voor de hand, maar Niels Groen ontdekte dat hij het klantcontact nog meer waardeert dan het werken aan auto’s. ‘Ik haal er veel voldoening uit om tot een goede oplossing voor de klant te komen en die ruimte is hier volop aanwezig’. Als Service Advisor McLaren en Lamborghini heeft Niels een tweetal bijzondere merken onder zijn hoede.

Hiervoor werkte je bij een Ferrari dealer, nu ben je Sales Advisor voor McLaren en Lamborghini. Was de liefde voor snelheid altijd aanwezig?
Op de middelbare school wilde ik piloot worden, dat gaat ook snel, maar de liefde voor racen kwam pas tijdens de opleiding tot technisch specialist op het automotive college in Nieuwegein. De school startte in samenwerking met Innovam een raceteam op. Het Innovatief Duurzaam Raceteam. Aanvankelijk was het alleen voor vierdejaars studenten, maar ik heb net zolang gezeurd tot ik er ook mee aan de slag mocht. Dat ging zo goed dat ik in mijn derde studiejaar leidinggevende werd en rapporteerde aan de school. Ik mocht zelf monteurs zoeken voor het team bijvoorbeeld. Mijn stage liep ik ook bij een dealer met een raceteam.

Een mooie ervaring waar je in je werk ook wat aan hebt.
Absoluut. Ik heb een tijd als monteur gewerkt, maar een meer commerciële functie leek mij ook interessant. Na een aantal jaren in de werkplaats gewerkt te hebben ben ik als service adviseur gestart bij een Mercedes dealer en later naar een Ferrari en Maserati dealer gegaan. Ik hou van sportauto’s, de techniek, dus McLaren en Lamborghini zijn mij op het lijf geschreven.

Niels Groen
Als team werken we allemaal aan hetzelfde doel. En dat is de klant met een tevreden gevoel het pand verlaat. En of dat via sales, aftersales of de werkplaats is, maar niets uit.

Niels Groen, Service Advisor McLaren en Lamborghini

En de Italiaanse cultuur ben je dus ook mee bekend?
Ja, er zijn veel overeenkomsten tussen Ferrari en Lamborghini qua trainingen en protocollen. Ook al heeft Lamborghini vanwege het Duitse moederbedrijf een meer Duitse structuur. De mensen die er werken zijn Italiaans en de passie voor het product is op en top Italiaans en dat is mooi om te zien. Op mijn eerste werkdag hier stond ik al op het vliegveld met Jim om naar de aftersales conference van Lamborghini te gaan. Dat was een mooie start!

Je hebt de overstap van monteur naar service adviseur gemaakt, hoe is dat gegaan?
Ik vond het sleutelen heel leuk, maar gaandeweg leek een commerciële functie mij ook interessant. Dat is iets wat pas later op mijn pad kwam. Ik ontdekte dat ik het contact met de klant leuk vond en er ook goed in was. Waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt en dan is het een uitdaging om met een goede oplossing te komen. Daar zijn we hier bij Louwman Exclusive heel goed in vind ik. En dat is waar ik plezier en voldoening uit haal in mijn werk.

Dat soort situaties vragen ook om een team inspanning
Ja zeker. Toen ik hier kwam werken vertelde Jim al iets over de werksfeer. En daarin had hij gelijk. Er is een goede klik tussen de afdelingen. Bij veel autobedrijven is een sfeer van wij en jullie dat bestaat hier niet. We werken allemaal naar hetzelfde doel toe en dat is de klant weer tevreden het pand laten verlaten. En of dat via sales, aftersales of de werkplaats is, maar niets uit.