Getting to know
Brian Damen
Brian Damen is een van de jongste monteurs in de werkplaats, maar desondanks had deze leergierige autotechnicus al voldoende werkervaring en kennis verworven om getipt te worden voor de baan bij Louwman Exclusive. Na een succesvolle sollicitatieprocedure maakt hij nu zijn droom waar door te werken als technician Bentley, Rolls-Royce en McLaren.
Hoe bevalt je baan?
Goed! Hiervoor werkte ik bij een ‘gewone’ garage. Daar ben ik begonnen als broekie en heb er in zes jaar veel bijgeleerd.
Wat is het grootste verschil tussen werken aan een andere auto dan een Rolls-Royce of McLaren?
De werkzaamheden zijn uitgebreider dan bij een standaardauto, zoals bijvoorbeeld een Volkswagen. Er zijn andere technieken en er zijn vaak meer handelingen nodig om iets te doen. Je moet veel meer onderdelen loshalen omdat er zoveel onder de motorkap zit. Ik werk hoofdzakelijk aan Bentley en McLaren. Bij Bentley herken ik qua software nog dingen vanuit mijn vorige werk. Bij McLaren is de instructie in het Engels en is het echt compleet anders werken dan ik gewend was. Daarom vind ik McLaren ook het leukst om aan te werken.
Dus het is een uitdagende baan.
Je wordt uitgedaagd omdat niet alles standaard is. Elke dag is voor mij een leerproces. Ook andere technicians leren nog steeds bij. Het maakt niet uit hoelang je hier werkt, je leert altijd iets nieuws. De tijd staat niet stil en dat zie je in de ontwikkeling van nieuwe auto’s. Van benzinemotor tot hybride en volledig elektrisch. Naast mijn werk volg ik ook de opleiding voor 1e autotechnicus. Op woensdag ga ik naar school. Ik ben nog jong en wil zoveel mogelijk leren en diploma’s halen.
Vind je die nieuwe ontwikkelingen en toename van elektronica een interessant aspect van je werk?
Ja, ik vind het leuk om bijvoorbeeld een storing van een auto uit te zoeken. Het zijn vaak complexe problemen, maar daar leer je dan ook weer veel van. De elektronica verschilt per merk en er is dus per merk een laptop met software waarmee we de auto uitlezen. Er is digitaal veel informatie beschikbaar en iedere monteur kan rechtstreeks communiceren met de fabriek als er extra ondersteuning nodig is.
Wat vind je het leukste aan je werk?
Het is leuk om problemen op te lossen, vooral als anderen bij je komen met iets. Om een klant weer met een goed gevoel de weg op te laten gaan, is iets waar ik erg blij van word. Je hebt hier ook meer contact met klanten en dat vind ik erg leuk. Ik leg graag aan klanten uit wat ik doe met hun auto en adviseer ze over mogelijke reparaties. De werkplaats is hier heel open, voor een klant is het ook prettig om te weten wie er aan zijn auto werkt.