De nieuwe McLaren W1: een supercar in hart en nieren
De nieuwe McLaren W1 is de baanbrekende opvolger van twee van de beste supercars ooit – de McLaren F1 en McLaren P1TM – en tilt de McLarens ‘1’-reeks op alle fronten uit naar nieuwe prestatiehoogten.
De nieuwe W1 werd als ultieme expressie van een rasechte supercar ontwikkeld op basis van McLarens streven naar topprestaties en geïnspireerd door de kernprincipes die aan de basis liggen van elke supercar van het merk: een ongekend hoog vermogen dankzij het gebruik van geavanceerde aerodynamica en lichte chassistechnologieën, een onovertroffen dynamische uitmuntendheid en optimale interactie tussen de auto en de bestuurder, de perfecte bestuurdersomgeving onder alle rijomstandigheden en een indrukwekkende visuele en auditieve uitstraling.
De W1 verenigt alle belangrijke en beroemde expertise van McLaren op het gebied van lichtgewicht technologie en aerodynamische prestaties, geïnspireerd door de jarenlange race-innovaties en de kampioensmentaliteit van het merk. De technici achter het nieuwe McLaren Ultimate-model hebben samen bijgedragen aan zestien Formule 1-wereldtitels van McLaren voor de coureurs en constructeurs. Deze collectieve expertise resulteerde in de meest doelgerichte en tegelijk meest veelzijdige supercar die McLaren ooit heeft gebouwd.
“De McLaren W1 is een ode aan de uitmuntendheid van de iconische McLaren F1 en McLaren P1TM en belichaamt de kampioensmentaliteit van McLaren. Met onze nieuwe Ultimate-supercar verleggen we eens te meer de grenzen van supercarprestaties met een ongekend krachtige hybride aandrijflijn die is opgebouwd rond onze gloednieuwe MHP-8 V8-motor, het meest geavanceerde aerodynamische platform van alle McLaren-modellen voor de weg en een uitgekiend gebruik van geavanceerde, lichte materialen. Daarmee kunnen we een superieure circuitervaring creëren met dezelfde auto die op de weg garant staat voor ongeëvenaard rijplezier.
“De van F1-bolides afgeleide aerodynamica, de pure achterwielaandrijving en de hydraulische McLaren-stuurinrichting laten zien hoe McLaren doelgerichte innovatie benadert als een racebedrijf dat steevast de best mogelijke prestaties aflevert. Het zal dan ook niemand verbazen dat de nieuwe W1 ons snelst rijdende en snelst accelererende wegmodel ooit is. Hij biedt bovendien de zuiverste interactie met de bestuurder door trouw te blijven aan de principes die ten grondslag liggen aan de ultieme rijervaring in een supercar. Dit is een auto die alleen McLaren kon bouwen.”
Michael Leiters, de CEO van McLaren Automotive
De W1 is een supercar voor alle gelegenheden. Hij voelt zich meer dan welke andere McLaren dan ook thuis op zowel de weg als op het circuit. Als de snelst rijdende en snelst accelererende straatlegale supercar die McLaren ooit bouwde biedt hij onder alle omstandigheden een meeslepende rijervaring.
De W1 biedt ongekend rijplezier met zijn revolutionaire nieuwe aerodynamica met een hoge neerwaartse druk, lage luchtweerstand en uitgesproken grondeffect. Dit wordt verder versterkt door het unieke transformatieproces van Road- naar Race-modus wanneer hij op het circuit wordt gebruikt. De rijhoogte van de W1 wordt in dat geval vooraan met 37 mm verlaagd en achteraan met 17 mm, terwijl een ‘heave’-systeem de ophanging stijver maakt. Zowel vooraan als achteraan worden actieve vleugels gebruikt, waarbij de McLaren Active Long Tail zich tot 300 mm naar achteren uitstrekt om tot 1.000 kg neerwaartse druk op de W1 te helpen genereren.
De gloednieuwe MHP-8-motor beleeft zijn debuut als 4.0 V8-twinturbomotor in de W1. Hij is gekoppeld aan een krachtige E-module om flitsende snelheden mogelijk te maken. Het fenomenale vermogen van de nieuwe High Performance Hybrid-aandrijving met 1.275 pk en McLarens niet aflatende toewijding aan lichtgewicht technologie vertaalden zich in prestatieniveaus die voorheen alleen haalbaar waren voor supercars en raceauto’s voor het circuit.
Niet alleen de naam ‘W1’ verwijst naar de kampioensmentaliteit van McLarens. Ook de introductiedatum van de auto werd gekozen met het kampioenschap in gedachten. Op 6 oktober 2024 is het namelijk vijftig jaar geleden dat Emerson Fittipaldi de eerste piloten- en constructeurstitel voor McLaren won tijdens het Wereldkampioenschap Formule 1.
Topprestaties dankzij een High-Performance Hybrid-aandrijving met V8-motor en zuivere achterwielaandrijving
Het kloppende hart van de W1 is de volledig nieuwe ‘High Performance Hybrid’-aandrijving. Deze bestaat uit McLarens nieuwe MHP-8 V8-verbrandingsmotor, een fonkelnieuwe E-module (die een radiale-fluxmotor en een motorsturing omvat) en een achtversnellingsbak met E-reverse. Het elektronische differentieel (E-differential) stuurt al het vermogen en koppel naar de achterwielen.
De 928 pk van de nieuwe V8 en de 347 pk van de E-module brengen het totale vermogen op 1.275 pk, waarmee de W1 de krachtigste McLaren ooit is en al zijn concurrenten achter zich laat. De aandrijflijn van de W1, die is ontwikkeld met het oog op een ontzagwekkende vermogensafgifte en adembenemende prestaties, levert in combinatie met het voertuiggewicht van 1.399 kg een verbluffende vermogen-gewichtverhouding van 911 pk/ton. Dit is de hoogste verhouding ooit voor een wegmodel van McLaren en, nog belangrijker, de hoogste in zijn klasse.
In combinatie met het systeemkoppel van 1.340 Nm en de directe gasrespons van de E-module levert dit enorme vermogen fenomenale acceleratiecijfers op: de W1 sprint in 2,7 seconden van 0 naar 100 km/u, in nauwelijks 5,8 seconden van 0 naar 200 km/u en in minder dan 12,7 seconden van 0 naar 300 km/u.
McLaren heeft de conventies uitgedaagd door ondanks het enorme vermogen en koppel te opteren voor een zuivere achterwielaandrijving, terwijl de meeste van zijn concurrenten de voorkeur geven aan ondersteuning door de voorwielen. Alleen McLaren slaagt erin om acceleraties van dit niveau en de bijbehorende dynamische prestaties te verenigen in een achterwielaangedreven supercar. Dat is te danken aan McLarens uitgebreide ervaring in de Formule 1-wereld, waar het vermogen uitsluitend via de achterwielen wordt afgegeven om topprestaties te leveren en voor de ultieme stuurprecisie te zorgen.
McLarens gloednieuwe MHP-8-motor, een V8 in een hoek van 90 graden en met vlakke krukas, is cruciaal voor de vermogensontplooiing van de W1. De 3.988 cm³ grote V8 met dubbele turbo werd van meet af aan ontworpen als het kloppende hart van de allerbeste geëlektrificeerde aandrijflijnen. Hij heeft een licht motorblok en aluminium cilinderkoppen en zuigers en getuigt van McLarens expertise in de ontwikkeling van baanbrekende verbrandingsmotoren. Zo gebruikt hij cilinderboringen met plasmaspraycoating om toerentallen tot 9.200 t/min te halen.
De combinatie van een directe benzine-injectie (Gasoline Direct Injection, GDI) onder 350 bar en een poortinjectie tilt de prestaties van de MHP-8-motor naar een hoger niveau zonder nadelige gevolgen voor de emissies. Dat resulteert in het hoogste specifieke vermogen ooit in een McLaren: maar liefst 233 pk per liter.
De twin-scrollturbo’s van de W1 zijn geoptimaliseerd om een hoger piekvermogen en -koppel te leveren dan eerdere componenten. Deze zijn beschikbaar over het hele toerenbereik en bieden een betere respons vanaf 2.500 t/min.
De buisvormige spruitstukken in de uitlaat zijn ontworpen om zowel de betrokkenheid van de bestuurder als de prestaties te maximaliseren met lange runners van gelijke lengte. Deze zijn afgestemd om het geluid crescendo te laten gaan wanneer de elektronische toerentalbegrenzer de 9.200 t/min nadert.
De van de autosport afgeleide E-module werkt samen met de verbrandingsmotor. Hij is aan de zijkant van de transmissie gemonteerd en levert een vermogen tot 347 pk. Deze E-module omvat een elektromotor van het radiale-fluxtype en een geïntegreerde motorsturing, een technische benadering die we ook in IndyCar-races zien, en is een masterclass in het maximaliseren van de efficiëntie en het minimaliseren van het totale volume en gewicht. De volledige module weegt slechts 20 kg en biedt bovendien het voordeel dat deze minder koelvloeistofvolume en minder laag- en hoogspanningsaansluitingen en afdichtingen vergt. De afgesloten eenheid vergroot het onderhoudsgemak met een droge interface buiten de transmissie-eenheid.
De elektromotor haalt snelheden tot 24.000 t/min en levert een specifiek vermogen van 23 pk/kg, wat direct vergelijkbaar is met dat van de E-motoren in de Formule 1.
De E-module wordt gevoed door een accu van 1,384 kWh, die samen met de regeleenheid en de vermogensdistributie-eenheid op een structurele vloerplaat in koolstofvezel is geplaatst in een holte in de koolstofvezel monocoque, die zo laag zit om het zwaartepunt van het voertuig te verbeteren.
De van de autosport afgeleide accucellen zijn ontworpen om prioriteit toe te kennen aan een hoog vermogen voor de E-module. Dit komt de gasrespons ten goede en verhoogt het systeemvermogen tot het niveau dat nodig is om de adembenemende prestatieniveaus van de W1 te leveren. Zelfs met deze focus op een maximaal vermogen kan de W1 tot 2 km lang in de emissievrije, zuiver elektrische modus rijden. De laadtoestand van de accu wordt beheerd voor het handhaven van een minimaal oplaadniveau om de verbrandingsmotor te kunnen starten bij het vertrekken, om stroom voor de achteruitrijfunctie te leveren en om een reserve te behouden wanneer de auto langere tijd geparkeerd blijft staan.
In lijn met McLarens streven om het gewicht te minimaliseren, werd het totale gewicht van de hybridecomponenten met 40 kg verlaagd ten opzichte van de McLaren P1TM, terwijl het vermogen bijna verdubbelde. Er wordt nog meer gewicht bespaard door de afwezigheid van toebehoren aan de motor, zoals de dynamo, startmotor en extra leidingen die nodig zijn voor een conventionele klimaatregeling.
Op de Formule 1 geïnspireerde aerodynamica met grondeffect
McLaren staat al sinds het prille begin synoniem voor aerodynamische innovatie en uitmuntendheid. Bruce McLaren zelf was altijd vastbesloten om elk voordeel te benutten dat voortkwam uit nieuwe technieken om de luchtstroom te beheren en de opwaartse druk en luchtweerstand zo efficiënt mogelijk in balans te brengen. De McLaren M6A, de raceauto die in 1967 het Can-Am-kampioenschap won, maakte met groot succes gebruik van aerodynamische voorzieningen die het grondeffect verhoogden. Het zou nog een decennium duren voordat de technologie ook in de Formule 1 werd toegepast, en we moesten zelfs tot de jaren negentig wachten voordat zij liet zien hoe effectief ze in een wegauto kon zijn. Toch blijft het grondeffect een belangrijk voordeel in het kader van een complete aerodynamische uitrusting voor autofabrikanten die het onder de knie weten te krijgen.
Het is dan ook geen verrassing dat het opvallende design van de nieuwe McLaren W1 door aerodynamische vereisten wordt bepaald. De technici van McLaren stelden alles in het werk om een hoge neerwaartse druk te combineren met een lage luchtweerstand. Zij maakten daarvoor gebruik van innovaties op het gebied van grondeffect die bijdragen aan de buitengewone prestaties van de nieuwe Ultimate McLaren.
Het aerodynamische platform van de W1 is het meest geavanceerde ooit in een McLaren voor de weg en is het resultaat van 350 uur aan windtunneltests met 5.000 geteste punten. Het concept stoelt op de zelfdragende Aerocell, die zo gevormd is dat ze een aerodynamica met een maximaal grondeffect mogelijk maakt. De Aerocell is uniek voor de W1, die ook het grootste aantal aerodynamische en actieve oppervlakken van alle McLarens heeft. De Aerocell is voorzien van geïntegreerde stoelen die bijna 70 mm wielbasis besparen, verhoogde voetruimtes met verstelbare pedalen en een verstelbare stuurinrichting voor een optimale rijpositie.
De Aerocell bevat ook bevestigingen voor McLarens eerste Anhedral-deuren. De keuze voor dit deurconcept werd ingegeven door de aerodynamische vereisten. Deze vroegen om een deurontwerp dat alleen vanaf het dak scharniert. In combinatie met de kleinere zijruiten optimaliseren McLarens Anhedral-deuren de luchtstroom vanaf de voorste wielkasten naar de warme radiatoren, waardoor er extra koelruimte ontstaat. Bovendien kunnen de radiatoren die nodig zijn om de aandrijflijn te koelen, kleiner worden gemaakt, wat de lay-out optimaliseert en gewicht bespaart. Het feit dat de vorm van de deuren doet denken aan het koetswerk van de McLaren MCL38 Formule 1-wagen vertegenwoordigt eveneens een mooie visuele signatuur.
De W1 bouwt voort op de aerodynamische innovaties uit de F1-wereld waarmee de McLaren P1TM zich voor het eerst van zijn concurrenten onderscheidde en die in latere McLaren-modellen nog verder werden verfijnd. De aandacht voor aerodynamische vereisten in de W1 strekt zich zelfs uit tot de aandrijflijn. Deze werd drie graden gekanteld om plaats te bieden voor de achterdiffuser, die flink wat neerwaartse druk genereert.
De sleutel tot het tweeledige dynamische karakter van de W1, dat zowel op de weg als op het circuit garant staat voor een sublieme rijervaring, is McLarens Race-modus. Zodra deze wordt ingeschakeld, veranderen aerodynamische technologieën de vorm van de wagen om een nooit eerder geziene radicale transformatie van weg- naar circuitmodel mogelijk te maken. Uniek aan de W1 is dat een groot deel van de neerwaartse druk wordt gegenereerd door de volledige onderkant voor het grondeffect. Dit wordt gemaximaliseerd wanneer de Race-modus actief is.
De verlaagde rijhoogte (-37 mm vooraan en -17 mm achteraan) en het gebruik van actieve voor- en achtervleugels zijn geen showelementen: in de Race-modus kan de W1 vooraan tot 350 kg neerwaartse druk genereren en achteraan tot 650 kg. Daarmee kan de totale neerwaartse druk in snel genomen bochten oplopen tot 1.000 kg.
De actieve voor- en achtervleugels en de op het dak van de W1 gemonteerde luchtstroomverdeler behoren tot de meest geavanceerde aerodynamische voorzieningen ooit in een wegmodel van McLaren. De revolutionaire McLaren Active Long Tail-achtervleugel – wellicht nog het meest spectaculaire visuele element van de nieuwe W1 – is van cruciaal belang voor de aerodynamische prestaties van de auto. McLarens eerste associatie met een ‘longtail’ dateert van de F1 GTR uit 1997, maar in het geval van deze nieuwe Active Long Tail-vleugel is het een essentieel onderdeel van de strategie voor het beheer van de luchtweerstand en de opwaartse en neerwaartse druk.
De McLaren Active Long Tail wordt aangedreven door vier elektromotoren en beweegt omhoog, omlaag of – indien de W1 in Race- of Road-modus staat –300 mm naar achteren. Hij past zich ook aan de verticale hoek aan, vergroot het werkgebied van de achterste diffuser in de Race-modus en is onmisbaar voor het genereren van neerwaartse druk. Hij fungeert waar nodig ook als DRS en luchtrem voor het optimaliseren van de aerodynamische balans.
De voorvleugel wordt bediend door twee elektromotoren en beweegt in een boog om over de volledige breedte een lager frontaal oppervlak te creëren. Daardoor wordt in de Race-modus lucht onder de auto geleid via een T-tray en kiel in Formule 1-stijl. De twee vleugels werken met elkaar en met andere designelementen samen om snel en nauwkeurig tegemoet te kunnen komen aan de aerodynamische vereisten.
Bij wegritten ligt de Active Long Tail-vleugel over het achterste deel van het koetswerk en is de plaatsing van de voor- en achtervleugel geoptimaliseerd voor deze omgeving. De voorvleugel zit dan hoger bij lage snelheden om schade door verkeersdrempels te voorkomen. Het optilsysteem van de W1 dringt dit risico nog verder terug.
Het ontwerp van de voorwielophanging draagt eveneens bij aan de aerodynamische efficiëntie. De onderste draagarmen van de duwstang en het interne dempersysteem werden merkbaar hoger geplaatst om lucht zuiver naar de achterkant van de auto te laten stromen. Andere onderdelen hebben een geoptimaliseerd aerodynamisch profiel om daar verder toe bij te dragen. Het conditioneren van de luchtstroom aan de achterkant van de auto heeft minder prioriteit omdat de diffuser deze functie beheert. Daarmee zijn buitenliggende veren en dempers de optimale oplossing.
Compromisloze dynamiek dankzij het DNA van McLaren
McLarens filosofie van lichte technologieën en het gebruik van op maat gemaakte koolstofvezelstructuren geven de W1 een droog voertuiggewicht van slechts 1.399 kg. Dit is van essentieel belang om zowel op de weg als op het circuit topprestaties te kunnen leveren.
De volledig nieuwe McLaren Race Active Chassis Control III-ophanging met McLaren Race-modus biedt een ongekend scala aan mogelijkheden, van overeenstemming met de verkeersregelgeving tot ongeëvenaarde circuitprestaties en optimale interactie tussen de auto en de bestuurder.
De Comfort-modus biedt de inzittenden een soepel rijgedrag met beter gecontroleerde koetswerkbewegingen bij middelhoge en hoge snelheden. De Sport-modus biedt een meer meeslepende verbonden stand met een nadruk op carrosseriebeheersing en wendbaarheid bij alle snelheden. In de Race-modus ligt de nadruk op een stabiel aerodynamisch platform. Een actief heave-element zorgt daarbij voor een superieure circuitdynamiek en consistente neerwaartse druk.
Het ophangingssysteem van de W1 werkt samen met de actieve aerodynamische functies voor- en achteraan. Deze zijn geïntegreerd in een uniek bodemontwerp voor een aerodynamisch grondeffect. Dat genereert de vereiste belasting en grip om het koppel via de aandrijfas te ontplooien, waardoor de behoefte aan vierwielaandrijving en daarmee het extra gewicht op de vooras wordt beperkt. De mogelijkheid om zo’n hoog koppel alleen via de achteras over te brengen is van essentieel belang om de onovertroffen feedback van McLarens Hydraulic Performance Steering en het gevoel op de vooras te behouden.
Nog een Formule 1-invloed is dat de voorwielophanging ook titanium torsiestaven bevat, evenals een dwarsverbinding met actief heave-element, terwijl de achterwielophanging een Z-stang met actieve stabilisatorstangen gebruikt om deining te controleren. In het niet aflatende streven naar een laag gewicht werd gebruikgemaakt van 3D-printen voor de voorste asdragers en de driehoeken van het geavanceerde ophangingssysteem.
Het remsysteem van de W1 is een verdere evolutie van het befaamde, uiterst krachtig presterende hydraulische systeem van McLaren, dat werd verbeterd om te voldoen aan de uiteenlopende eisen van een feilloze respons en feedback op weg en circuit, en om tegelijkertijd de ultieme stopkracht te leveren. De W1 heeft genoeg aan 29 meter om te stoppen vanaf 100 km/u en aan nauwelijks 100 meter om af te remmen vanaf 200 km/u.
Afremmen doet de bolide met gesmede monoblok-remklauwen met zes zuigers vooraan en vier zuigers achteraan. De 390 mm grote schijven in het McLaren Carbon Ceramic Racing+-systeem (MCCR+) zijn uniek voor de W1. Ze onderscheiden van eerdere koolstofkeramische schijven door een extra keramische laag. Deze verhoogt de duurzaamheid en maakt het mogelijk om agressievere remblokken en hogere wrijvingsniveaus te hanteren om de remefficiëntie op te voeren.
De remprestaties worden verder geoptimaliseerd met aerodynamische voorzieningen om het systeem te koelen. De luchtkanalen ontlenen hun inspiratie rechtstreeks aan de kanalen in de Formule 1 en zijn ontworpen om de neerwaartse druk en de radiatorkoeling te verhogen door het zog van de banden te beheren. De remleidingen zijn zodanig geleid dat ze de luchtstroom onder de auto zo min mogelijk verstoren.
De elektronische parkeerrem is geïntegreerd in de remklauwen achteraan. Dit bespaart gewicht en verbetert tegelijkertijd de stijfheid van de onderdelen.
De snelst rijdende en accelererende straatlegale McLaren ooit
Zelfs de superlichte en circuitgerichte McLaren Senna kan er niet tegenop: de W1 toont zich maar liefst 3 seconden sneller per ronde op McLarens referentiecircuit Nardo. Hij is bovendien de snelst accelererende straatlegale McLaren ooit. Deze twee kwaliteiten zijn op zich al indrukwekkend genoeg, maar al helemaal als je bedenkt dat je veel neerwaartse druk én een erg lage luchtweerstand nodig hebt om ze te realiseren.
De Race-modus van McLaren is geïnspireerd op het werk van generaties aan Formule 1-technici. Hij biedt de keuze tussen twee instellingen voor de ophanging: Race en Race+, waarbij de laatste de hardste is. Dat stelt bestuurders in staat om de ideale instellingen te kiezen wanneer ze op een golvend, hobbelig circuit rijden dat om een consistente neerwaartse druk vraagt, of op een vlak en effen circuit waar het grondeffect van het platform moet worden geoptimaliseerd.
De aandrijflijnopties in Race-modus zijn ‘GP’ voor meer consistentie tijdens langere circuitsessies en ‘Sprint’ voor maximale prestaties en inzet van de E-module gedurende één ronde. Twee ergonomisch geplaatste knoppen op het stuur staan perfect binnen het duimbereik van de bestuurder en bieden aanvullende opties. ‘Boost’ zet onmiddellijk het volledige beschikbare vermogen van de E-module in – net als in de Formule 1 – om de bestuurder het onderste uit de kan te geven om naar wens in te halen op het circuit of extra snel uit de bochten te accelereren. Deze modus kan worden gecombineerd met de ‘Aero’-knop voor een Drag Reduction System (DRS)-effect op maat dankzij de McLaren Active Long Tail-achtervleugel.
De prestaties van de banden zijn eveneens van cruciaal belang voor mechanische en aerodynamische grip. Daarom biedt de W1 de keuze uit drie bandentypes van McLarens technische partner Pirelli, in maat 265/35 vooraan en maat 335/30 achteraan. Om tegemoet te komen aan de extreme eisen van de auto worden standaard straatlegale circuitbanden van het type Pirelli P ZEROTM Trofeo RS gemonteerd. Deze banden beschikken over een rubbermengsel dat speciaal werd ontwikkeld om de hoogste prestaties en een consistente grip te waarborgen tijdens circuitsessies. Andere opties zijn de Pirelli P ZEROTM R- en Pirelli P ZEROTM Winter 2-banden, die eveneens op maat zijn gemaakt voor de W1. De eerste is een oplossing voor de weg terwijl de tweede uitstekende prestaties levert bij koud weer.
Visueel aantrekkelijke techniek
McLarens strategische ‘Performance by Design’-benadering steunt op de vijf kernprincipes van McLarens design-DNA: Epic, Athletic, Functional, Focused en Intelligent. De nieuwe W1 verenigt al deze kwaliteiten. De gestroomlijnde vormgeving, waarbij nagenoeg elk paneel van koolstofvezel is gemaakt, maakt de W1 onmiddellijk herkenbaar als een McLaren-supercar. Als gedurfde visuele demonstratie van het tweeledige karakter van de W1 contrasteert de gladde, vloeiende bovenkant met de extreme en compromisloze grondeffecten van de bodem.
De voorkant van de W1 laat geen twijfel bestaan over zijn aerodynamische uitmuntendheid. Diverse lagen in de onderkant van de carrosserie leiden de luchtstroom naar de aerodynamische oppervlakken achteraan de auto. Bovenaan de neus zitten luchtinlaten ter hoogte van de verlichting en de bovenste wielkasten, terwijl in het midden van de motorkap als het ware één grote neusvleugel zit. Aan de achterkant daarvan bevindt zich een aerodynamische klep die toegang biedt tot de EVSE-laadpoort en de reservoirs voor de rem- en ruitensproeiervloeistof. Zichtbare aerodynamische koolstofvezelstructuren en ophangingscomponenten zijn eveneens thema’s die in de auto terugkomen.
Het zijaanzicht van de W1 wordt beïnvloed door het design van de zijpanelen in F1-stijl. Een brede uitsparing voor de convexe deur creëert ruimte, zodat lucht de voorste wielkast kan verlaten via twee uitlaten – waardoor de voorste ophangingsarmen zichtbaar zijn – en twee grote inlaten voor het achterste deel. De meest prominente daarvan voedt de warme radiatoren, heeft een driehoekige vorm en biedt een onderuitsnijding voor het achterwiel, waarin de tweede inlaat zich bevindt. Deze inlaat is voorzien van een luchtkanaal naar de achterdiffuser en de remkanalen. Zelfs de zijspiegels zijn ontworpen om de stroomlijn te verbeteren: ze werden zo ver mogelijk naar buiten geplaatst op een steun en zijn zo gevormd dat ze de luchtstroom van de achterkant van de auto wegleiden om de efficiëntie van de radiatoren en de Active Long Tail-vleugel niet te verstoren.
De opvallende welving van het koetswerk achteraan omvat een minutieus gedetailleerde motorkap. Deze bevindt zich onder de stroomverdeler, herbergt de haaienvinantenne voor audio en navigatie en situeert zich boven en voor het centrale stoplicht en de achteruitkijkcamera. De motorkap leidt een zuivere luchtstroom naar de Active Long Tail vleugel met twee elementen die boven de grote dubbele centrale uitlaat zit. Het gespierde karakter van de achterkant wordt kracht bijgezet door de prominente diffuser met diverse omlijstingen.
In bovenaanzicht oogt het ontwerp van de W1 opmerkelijk strak voor een aerodynamisch geleid ontwerp vanwege zijn uitgesproken hamerkopvormige neus en strakke, druppelvormige passagierscompartiment, dat zich vervolgens naar de McLaren Active Long Tail-vleugel opent. Dat contrasteert sterk met de opvallend complexe onderkant van het koetswerk, dat opzettelijk sterk is gedetailleerd om het grondeffect te optimaliseren.
Uniek en verleidelijk
McLaren Special Operations biedt vrijwel onbegrensde personalisatiemogelijkheden om eigenaars de vrijheid te bieden om hun eigen unieke supercar te creëren. Het aanbod omvat diverse luxe en innovatieve interieurmaterialen, waaronder McLaren InnoKnit, een wereldprimeur. Dit oneindig flexibele en vederlichte materiaal is op maat gemaakt om interieuroppervlakken en -componenten naadloos in elkaar over te laten vloeien. Het wordt op maat gebreid, waardoor er geen verspillend knip- of naaiwerk aan te pas komt.
InnoKnit kan worden aangepast aan verscheidene en uiteenlopende kleuren, texturen en vormen met precisiepatronen. Het materiaal is geïntegreerd in audiovisuele elementen en met grafische elementen om de omgevingsverlichting in het interieur te verspreiden en te projecteren. Het materiaal kan ook worden verwerkt in de luidsprekerroosters van het hoogwaardige audiosysteem van Bowers & Wilkins, ontwikkeld op maat van de W1.
De uiterlijke details van de W1, zoals de lichte en donkere koetswerkoppervlakken die deels zijn geïnspireerd op de aerodynamische styling, maar ook op de huidige Formule 1-kleurstelling, creëren eveneens grenzeloze mogelijkheden voor klanten om hun auto te personaliseren. McLaren Special Operations (MSO) maakt daarbij gebruik van visualisatietechnieken zoals virtual reality en augmented reality om een unieke W1 te creëren.
Uitgebreide met bijpassende service- en onderhoudsdiensten
Elke W1 wordt standaard geleverd met een uitgebreide garantie [vier jaar zonder kilometerbeperking voor het voertuig; zes jaar/75.000 km voor de hoogspanningsaccu] en een vierjarig serviceplan.
De nieuwe hybride aandrijflijn is ontwikkeld volgens een onderhoudscyclus die vergelijkbaar is met die van de hybride V6-aandrijving van het merk. Het onderhoudsschema voor de W1 zal een cyclus van twaalf maanden volgen. Dat komt overeen met de schema’s voor de in serie gebouwde McLaren-supercars in plaats van de schema’s van veel circuitgerichte auto’s, die kortere onderhoudsintervallen hebben op basis van het aantal draaiuren.
De 399 exemplaren die McLaren van de W1 zal bouwen, zijn allemaal al aan klanten toegewezen. Meer informatie over de W1 vindt u op de website van McLaren Automotive.