De nieuwe McLaren Artura Spider: supercaravontuur van de volgende generatie

27 February 2024
#McLaren #Artura Spider

McLaren onthult vandaag de nieuwe Artura Spider, de allereerste cabriolet met high-performance hybride aandrijflijn en het tweede Artura model. De nieuwe Spider wordt geïntroduceerd met aanzienlijke upgrades op het gebied van vermogen, prestaties en betrokkenheid van de bestuurder, die samen met de genoegens van het rijden met open dak een opmerkelijke nieuwe dimensie toevoegen aan de Artura.

De verbeteringen die voor de Spider werden ontwikkeld, zijn ook doorgevoerd in de Artura coupé, waarvan tegelijkertijd een nieuw model wordt geïntroduceerd. Zowel de nieuwe Spider als de nieuwe coupé leveren dynamische prestaties van het hoogste niveau – tot en met uitmuntende circuitcapaciteiten – maar voldoen ook aan de eisen van het gewone autorijden en bieden de bijna geruisloze elektrische aandrijving die zo gunstig is in stedelijke omgevingen.

De nieuwe Artura Spider is ontworpen en ontwikkeld op basis van ambitieuze doelstellingen over de hele linie, met bijzondere aandacht voor de betrokkenheid van de bestuurder, prestaties, wendbaarheid, verfijning, efficiëntie en kwaliteit. De extra aantrekkingskracht van een inklapbare hardtop die in slechts 11 seconden elektrisch wordt bediend voor een volledige cabrioletervaring, zorgt voor een bedwelmende supercarbeleving.

De nieuwe Artura Spider en de nieuwe Artura coupé – beide modeljaar 2025 (‘MY25′) – zijn nu te bestellen, met eerste leveringen vanaf halverwege dit jaar, afhankelijk van de regio.

“De nieuwe Artura is absoluut de complete supercar van de volgende generatie, welk model je ook kiest. We hebben de aandrijflijn en de chassissystemen geüpgraded voor meer vermogen, dynamischere prestaties en een nog betere verbinding met de bestuurder – zonder enig compromis in het dagelijks rijgedrag. En nu hebben we naast de nieuwe Artura coupé ook de Artura Spider, een nieuwe cabriolet die al deze verbeteringen biedt en een nieuwe dimensie van openlucht McLaren supercar sensatie toevoegt aan ons gamma.” aldus Michael Leiters, CEO, McLaren Automotive.

McLaren’s niet aflatende focus op zijn superlichtgewicht engineeringfilosofie is de sleutel tot het leveren van de voordelen die het mogelijk maken om de uitzonderlijke dynamische eigenschappen en prestaties te leveren – met bijpassende betrokkenheid van de bestuurder – die van al zijn auto’s worden gevraagd. De nieuwe Artura Spider heeft een droog lichtgewicht van slechts 1.457 kg, met een leeggewicht (DIN) van slechts 1.560 kg – slechts 62 kg meer dan de Artura coupé. Met deze cijfers is de nieuwe Spider met gemak de lichtste cabriolet van de concurrentie, met een voordeel van maar liefst 83 kg.

Nog belangrijker is dat dit, in combinatie met de 700 pk van de hoogwaardige hybride aandrijflijn, een vermogen-gewichtsverhouding oplevert van 480 pk/ton bij het lichtste droge gewicht. Dit positioneert de Artura Spider perfect om elk aspect van supercarperformance te optimaliseren, inclusief het optimaal benutten van de lay-out van het chassis met in het midden geplaatste motor en achterwielaandrijving. De McLaren Carbon Lightweight Architecture (MCLA) in het hart van de Artura biedt een veilig platform zonder verlies van stijfheid wanneer het vaste dak wordt verwijderd – het grootste deel van het verschil van 62 kg tussen de Spider en de coupé komt voor rekening van het elektrisch bediende Retractable Hard Top (RHT)-mechanisme.

Naast de koolstofvezel monocoque bevat MCLA aluminium impactstructuren en een achterste structuur waarin de hybride aandrijflijn is ondergebracht. Een innovatieve elektrische ethernetarchitectuur maakt ook deel uit van MCLA, waardoor de bekabeling met 25% wordt verminderd en daarmee ook het gewicht. De elektrische architectuur werd tijdens het ontwikkelingsproces voor de nieuwe Spider geoptimaliseerd om de datacapaciteit en overdrachtssnelheden te verhogen.

McLaren’s high-performance hybride aandrijflijn is opnieuw gekalibreerd, met een extra 20 pk van de V6-verbrandingsmotor* op de MY25 Artura, waardoor het totale vermogen is toegenomen tot 700 pk. Het extra vermogen is geconcentreerd vanaf 4.000 t/min tot de rode lijn bij 8.500 t/min, wat zorgt voor een duidelijk ‘crescendo’ in prestaties. Het maximumkoppel blijft 720 Nm, waarvan de levering wordt geoptimaliseerd door kleine wijzigingen in de elektronische mapping. Deze herkalibratie van de motor is ook gratis beschikbaar voor bestaande Artura-eigenaren** via hun McLaren-dealer.

De 3,0-liter M630 aluminium benzinemotor met droog carter, die nu meer dan 200 pk per liter levert, is extreem compact en licht – met slechts 160 kg weegt hij 50 kg minder dan een McLaren V8 en hij is aanzienlijk korter, waardoor de verpakking efficiënter is. De afmetingen zijn mogelijk gemaakt door een V-hoek van 120 graden die ook bijdraagt aan een laag zwaartepunt. Het motorontwerp vermindert drukverliezen via het uitlaatsysteem en zorgt voor een stijvere krukas en een toerentallimiet van 8.500 t/min. Het vrijtoerige karakter van de V6-motor wordt ondersteund doordat de twin-turbo-opladers in de ‘hot vee’ zijn geplaatst, waardoor ze sneller draaien en de gasrespons wordt verbeterd.

De soundtrack van de motor is ook verbeterd, met een herzien uitlaatsysteem met kleppen dat een getunede resonator en een conische vorm naar boven in de uitlaatpijpen heeft om het motorgeluid in het middelste en hogere toerengebied verder te verfijnen. Dit zorgt voor een ‘schoner’ geluid dat de inzittenden omhult. Als optie is een sportuitlaatsysteem leverbaar, dat een verbeterde, helderdere toon en een nog grotere betrokkenheid van de bestuurder biedt door middel van een uitlaatdemper die authentieke geluidsgolven van de uitlaat het interieur in leidt.

De respons en het vermogen van de V6 van de Artura worden aangevuld door een extreem compacte axiale flux E-motor. Deze bevindt zich in de behuizing van de transmissie en genereert 95 pk en 225 Nm en heeft een vermogensdichtheid per kilogram die 33% hoger is dan het systeem dat wordt gebruikt in de iconische McLaren P1™ hypercar.

De E-motor wordt aangedreven door een accupakket dat bestaat uit vijf lithium-ion modules, met een bruikbare energiecapaciteit van 7,4kWh en een vergroot EV-bereik van 33 km (21 mijl). De batterij wordt met koelvloeistof gekoeld via koelrails en het geheel – inclusief een stroomverdelingseenheid die de batterijstroom van de achterkant van het voertuig naar de hulpaggregaten voorin overbrengt – is gemonteerd op een structurele koolstofvezel vloer. Dit geheel wordt vervolgens met bouten vastgezet op de achterste basis van de monocoque, waardoor de stijfheid, gewichtsverdeling en crashbescherming worden geoptimaliseerd.

In totaal voegen de compacte hybride componenten van de Artura – inclusief het accupakket van 88 kg en de E-motor van 15,4 kg – slechts 130 kg aan het totale gewicht toe, een prestatie die ertoe bijdraagt dat de nieuwe Spider de beste gewichtscijfers in zijn klasse behaalt.

Het directe koppel van de E-motor en de 605 pk van de twin-turbo V6-motor geven de Artura een messcherpe gasrespons en acceleratie over de hele linie, zowel in de versnelling als door de versnellingen heen. De officiële cijfers van de Artura Spider van 0-100 km/u (0-62 mph) in 3,0 seconden, 0-200 km/u (0-124 mph) in 8,4 seconden en 0-300 km/u (0-186 mph) in 21,6 seconden benadrukken de beschikbare niveaus van supercarprestaties, tot aan een topsnelheid van 330 km/u (205 mph).

Een Launch Control-systeem voor optimale prestaties op het circuit is standaard, net als een nieuwe functie ‘Spinning Wheel Pull-Away’. Deze functie wordt geactiveerd door de Electronic Stability Control uit te schakelen met de ESC-knop op het instrumentenpaneel en maakt dramatisch slippen van de wielen mogelijk bij accelereren vanuit stilstand met een grote gasdruk.

Nieuwe aandrijflijnsteunen, ontwikkeld voor de MY25 Artura, bieden duidelijke voordelen voor de dynamische eigenschappen. De nieuwe steunen zijn zo afgesteld dat ze de aandrijflijn binnen het chassis beter onder controle houden. Dit beperkt de bewegingen van de aandrijflijn, vooral onder belasting, en verbetert de stabiliteit, het stuurgevoel en de algehele wendbaarheid van de auto, wat zorgt voor een nauwkeuriger – en meer betrokken – rijgedrag.

Naast de dynamische voordelen die de nieuwe motorsteunen bieden, zorgt de grotere stijfheid ervoor dat de bestuurder zich meer bewust is van de aandrijflijn zelf als integraal onderdeel van de algehele betrokkenheid die hij ervaart, wat zorgt voor meer theater en emotie.

De achterwielophanging van de Artura combineert een bovenste draagarm met twee trekstangen en een trekstang voor het midden van het wiel om de stabiliteit en precisie van de auto te maximaliseren en onderstuur bij het accelereren uit een bocht te verminderen. Het concept van de achterwielophanging wordt gecombineerd met een op maat gemaakte versie van McLarens Proactive Damping Control-systeem – geleverd door Official Intelligent Suspension Partner Monroe – dat de uitzonderlijke rij- en wegliggingseigenschappen verder ondersteunt.

Het rijgedrag en de wegligging zijn herzien voor de MY25 Artura, met herziene dempingskleppen die een beter reactievermogen bieden. De prestaties van de Domain Control Units (DCU) in de ethernetarchitectuur zijn ook verbeterd, waardoor de responssnelheid van de demping en het rijgedrag tot 90% wordt verhoogd, wat de reactie op de input van de bestuurder en veranderingen in het wegdek verbetert.

Er zijn drie dynamische rijmodi, die elk de carrosserie beter onder controle houden door de dempers aan te passen. Comfort’ is de standaardmodus, terwijl ‘Sport’ en ‘Track’ meer ondersteunende instellingen bieden. De gewenste stand wordt geselecteerd met een van de twee tuimelknoppen bovenop het instrumentenpaneel.

De mate waarin ESC (Electronic Stability Control) ingrijpt, kan ook worden aangepast aan de voorkeur van de bestuurder en de weers- en wegomstandigheden. De selecteerbare instellingen, die worden bediend door een knop in de rijmodusbediening, zijn volledig ingeschakeld; ESC DYN, dat meer vrijheid biedt en ook de optie biedt om Variable Drift Control te activeren; of OFF, waarmee de elektronische interventie wordt uitgeschakeld.

De dynamische precisie wordt nog verbeterd door de Pirelli CyberTMTyre-technologie. Pirelli CyberTMTyre bestaat uit hardware en software die zijn geïntegreerd in de elektronische systemen van de Artura en bevat een elektronische sensor in elke band. Deze technologie genereert realtime gegevens waarmee bestuurders de bandenspanningslimieten kunnen aanpassen, zodat het potentieel van de gemonteerde banden volledig wordt benut. Pirelli’s Noise Cancelling System (PNCS), dat gebruikmaakt van een geluidsabsorberende voorziening aan de binnenkant van de bandwand om trillingen en geluid te verminderen, is ook aanwezig.

De standaard gemonteerde P ZERO™ band heeft een asymmetrisch profielpatroon dat het remmen verbetert en de handling en controle over een breed scala aan wegomstandigheden verbetert, met speciale aandacht voor de prestaties bij nat weer. De optionele P ZERO™ CORSA-band is ontworpen voor gebruik op zowel de weg als het circuit en is voorzien van racecompounds en unieke profielpatronen, voor meer grip en een betere rem- en tractie. Er is ook een P ZERO™ WINTER-band verkrijgbaar.
De remprestaties zijn ook uitzonderlijk. De MY25 Artura maakt gebruik van koolstofkeramische remschijven, verbeterde lichtgewicht aluminium remklauwen en nieuwe remkoelkanalen. Het remsysteem werkt in combinatie met de kinematica van de achteras en de herziene dempingsrespons van de motor en het voertuig voor een nog betere remkracht en stabiliteit bij hoge snelheden, waardoor ook de levensduur van de schijven en remblokken wordt verlengd bij het rijden op circuits. Dankzij de herziene ABS-kalibratie bedraagt de remweg voor de Spider en de nieuwe coupé 31 m tot stilstand vanaf 100 km/u en een verbeterde 124 m vanaf 200 km/u.

De geavanceerde achttraps transmissie die speciaal is ontworpen voor de hoogwaardige hybride aandrijflijn van de Artura integreert de E-motor, maar is toch zeer compact; ondanks het feit dat de transmissie een extra versnelling heeft ten opzichte van de zevenversnellingsbak van McLaren’s V8-aangedreven auto’s, is de lengte van de versnellingsbak met 40 mm gereduceerd, mede door het gebruik van een geneste koppeling in plaats van een parallelle koppeling.

De kalibratie van de versnellingsbak is herzien voor de MY25 Artura. De close-ratio versnellingsbak met acht versnellingen heeft nu een nieuwe voorvulfunctie die nog sneller schakelen mogelijk maakt, met 25% hogere schakelsnelheden. Dit wordt mogelijk gemaakt door de hydraulische vloeistof in de versnellingsbak onder druk te zetten tot de drempel die nodig is om te schakelen (het ‘kiss point’), zodat wanneer de bestuurder een versnelling kiest (of een automatische versnelling wordt gevraagd), de schakeltijd minimaal is.

Het vermogen wordt naar de achterwielen overgebracht via een lichtgewicht en compact elektronisch geregeld differentieel (E-diff). Het E-diff bevindt zich in de transmissie en levert een variabele voorspanning van het differentieel om de stabiliteit en wendbaarheid te optimaliseren.

De Artura heeft vier rijmodi voor de aandrijflijn: Comfort, Sport en Track, plus de emissieloze E-stand waarin alleen elektrisch wordt gereden. De Comfort-modus combineert elektrische en hybride aandrijving voor langdurig rijden met stoppen en optrekken, waarbij de verbrandingsmotor bij lage snelheden wordt uitgeschakeld en opnieuw wordt ingeschakeld wanneer snelheden of acceleratie-inputs dit vereisen. De Sport- en Track-modi gebruiken de elektromotor op een steeds agressievere manier voor respons en acceleratie in het lage toerengebied (‘torque infill’) en bevatten scherpere schakelstrategieën. De Track-modus levert de hoogste oplaadsnelheid van de hoogspanningsaccu. De E-modus – de standaard ‘start’-modus – is verfijnd voor een groter emissievrij rijbereik.

Het overschakelen van de elektrische modus naar de rijmodi Comfort, Sport of Track is verbeterd voor de MY25 Arturas. Het conditioneringsproces van de motor, dat de uitstoot van de auto verlaagt door de katalysator op te warmen voordat de verbrandingsmotor wordt ingeschakeld, is opnieuw gekalibreerd voor het gemak van de bestuurder en verloopt nu tot 90% sneller *** bij de eerste selectie bij het starten.

Het visuele design en de architectuur van de nieuwe Spider maken hem onmiddellijk herkenbaar als een Artura, ondanks de integratie van de Retractable Hard Top (RHT) en de veranderingen die dit met zich meebrengt. De ‘shrink-wrapped’, gebeeldhouwde carrosserie, de kenmerkende ‘hamerkop’ neus, de geïntegreerde louvres in de voorspatborden en de luchtinlaten in de koplampen zijn allemaal bekend maar toch opvallend – net als de dihedral deuren die dicht langs de carrosserie openen voor een gemakkelijke in- en uitstap in krappe parkeerruimtes.

Maar als cabriolet is de nieuwe Spider ongetwijfeld een supercar met een geheel eigen visuele identiteit. De gloednieuwe steunbalken – waarin de koprolstructuur is geïntegreerd – bevatten een glazen gedeelte om het zicht naar achteren te vergemakkelijken, dat ook dienst doet als kanaal voor de luchtstroom naar de motorruimte. Tussen de steunberen bevindt zich een verwarmd achterscherm, dat met een druk op een knop omhoog of omlaag kan worden gezet om het comfort te optimaliseren met het dak omlaag of om uitlaatgeluid in de cabine te laten voor extra betrokkenheid van de bestuurder wanneer het dak omhoog staat.

De ventilatieopeningen voor de koeling van de aandrijflijn, inclusief de ‘hot vee’-schoorsteen, bevinden zich verder naar achteren in vergelijking met de coupé om plaats te bieden aan het RHT-mechanisme en de tonneau-cover. De tonneau cover, die omhoog en weer omlaag gaat wanneer het dak omhoog of omlaag wordt bediend, heeft een lichtgewicht koolstofcomposietstructuur en kan desgewenst tegen meerprijs worden afgewerkt in glanzend koolstofvezel.

De intrekbare hardtop zelf is een paneel van koolstofvezel en composiet, maar kan ook worden geconfigureerd met een elektrochroom glaspaneel, dat met één druk op de knop de cabine kan verlichten of meer dan 99% van het zonlicht kan blokkeren. McLaren heeft geavanceerde SPD-technologie (Suspended Particle) toegepast voor deze functie op de Artura Spider, om de warmteoverdracht naar de cabine verder te beperken in de donkerste stand – meer dan 96% van de zonne-energie wordt geblokkeerd – en zo de luchttemperatuur zo koel mogelijk te houden.

Het RHT-systeem wordt vrijwel geruisloos aangedreven door acht elektromotoren. Twee motoren vouwen het dakpaneel op, twee doen de tonneaukap achter omhoog en omlaag en twee sturen de aerodynamische afdekkingen aan op de voorrand van de tonneaustijlen. Een andere motor is verantwoordelijk voor de bediening van de achterruit en een andere voor het vergrendelingsmechanisme van de RHT. Het dak wordt bediend met een hoofdschakelaar in de cabine of met de autosleutel wanneer de auto stilstaat, zodat het van buitenaf kan worden geopend of gesloten.

De nieuwe Artura Spider debuteert met een nieuw aerothermisch koelsysteem om de aandrijflijn te koelen, dat ook de verpakking van de RHT mogelijk maakt en de luchttoevoer voor de inzittenden van de Spider vermindert. Het nieuwe aerothermische concept heeft vier afzonderlijke kanaalsystemen en onderscheidt zich van de coupé door de twee inlaten aan de buitenkant van de aluminium Hot-Formed carrosserie. Deze bevatten zowel koelinlaten voor de aandrijflijn en de RHT-opslagruimte als een uitlaat voor hete lucht. Daartussen bevindt zich de schoorsteen voor de aandrijflijn en de in- en uitlaten voor het luchtstroombeheer. De uitsteeksels van de Artura Spider – met polycarbonaat in autosportstijl – zijn zichtbaar vormgegevener dan die van de coupé, omdat ze ook koude lucht afvoeren naar discrete kanalen in de tonneau cover.

Bovendien is de dakvorm zo ontworpen dat de lucht naar de verplaatste schoorsteen wordt geleid om de stroom warme lucht van de aandrijflijn te versnellen. Zelfs de omlijsting van de voorruit is herzien en bevat nu kleine nokjes die fijn gevormd zijn om het schudden in de cabine te verminderen wanneer het dak is ingetrokken – een lichtgewicht aerodynamische oplossing die het niveau van detail belichaamt dat in de Artura Spider is verwerkt.

Het interieur van de nieuwe Artura Spider – afgewerkt met prestatiegerichte of luxueuze materialen naargelang de voorkeur van de bestuurder – behoudt het doelgerichte, op de bestuurder gerichte design van de coupé. Het ‘cleane’ stuurwiel is vrij van knoppen en bedieningselementen, afgezien van de gevormde schakelpaddles die meebewegen met het stuurwiel voor een optimale ergonomie voor de bestuurder. Het display voor de bestuurder, dat meebeweegt met de stuurkolom wanneer het wordt versteld om ervoor te zorgen dat alle rij-informatie altijd binnen het gezichtsveld van de bestuurder is, bevat ook de bedieningselementen om de modi Handling en Powertrain te selecteren, waardoor veranderingen – inclusief een eenvoudige omschakeling tussen elektrische en hybride aandrijving – mogelijk zijn zonder de handen van het stuur te halen. De schermweergave van het dashboard is gericht op belangrijke informatie om de bestuurder zo min mogelijk af te leiden en heeft bovendien een ‘stealth’-modus die niet-essentiële inhoud verbergt, zodat de bestuurder minder wordt afgeleid en zich volledig op de weg kan concentreren.

De innovatieve McLaren Clubsport-stoel is standaard op de meeste markten. De Clubsport-stoel is verstelbaar via een elliptische boog en combineert het bewegingsbereik dat verwacht wordt van een beweegbare rugleuning met het lichte gewicht en de nauwe ondersteuning van een kuipstoel. Verstelbare lendensteun kan als extra voorziening worden gespecificeerd. Bestuurders die een meer traditionele, maar nog steeds sportieve stoel willen, kunnen kiezen voor de elektrisch verstelbare, verwarmde comfortstoelen met geheugen.

Het McLaren infotainment- en connectiviteitssysteem (MIS II) van de Artura maakt gebruik van twee high-definition schermen. Het MIS II-systeem reageert razendsnel op smartphones, kan smartphones spiegelen en de Artura biedt nu als optie draadloos opladen aan voor gebruik met mobiele apparaten die daarvoor geschikt zijn en bevat een unieke houder met zachte voorkant die de telefoon verticaal rechtop ondersteunt.Bekende McLaren-apps, waaronder Variable Drift Control, zijn ook beschikbaar op de MIS II. MIS II maakt ook een aantal ADAS-functies voor bestuurdersassistentie mogelijk, zoals Lane Departure Warning – dat de voorkeur van de gebruiker vasthoudt tot het handmatig opnieuw wordt geactiveerd met een schakelaar op het dashboard – en verkeersbordherkenning, die nu op alle Artura’s zijn geïnstalleerd. Optioneel zijn ook Intelligent Adaptive Cruise Control met schakelbare volgmodus, automatische grootlichtassistent, dodehoekbewaking en kruispuntdetectie achteraan verkrijgbaar.

De Artura is ook uitgerust met een Bluetooth low-energy voertuigsleutel die detecteert wanneer de bestuurder op de auto afkomt en systemen inschakelt om de inzittenden te verwelkomen. Deze begroeting omvat ook sfeerverlichting in de portieren, die ‘verborgen tot op het moment van inschakelen’ is en tevens als koplamp fungeert.

Een herziene reeks opties en optiepakketten wordt geïntroduceerd met de MY25 Artura, inclusief carbon onderdelen voor het exterieur en interieur en een nieuwe, snellere lift. Zilveren badges zijn nu een gratis optie en de nieuwe Stealth-badges – met zwarte badges voor en achter en een zwart McLaren Speedmark op de wieldoppen – zijn standaard.

Een McLaren audiosysteem met vijf luidsprekers is standaard. Klanten kunnen kiezen voor het veelgeprezen Bowers & Wilkins surround sound audiosysteem met 12 luidsprekers van de Artura, dat exclusief verkrijgbaar is met het Technology Pack. Dit systeem is uitgerust met Bowers & Wilkins Continuum™ middentonenluidsprekers voor een nauwkeurige weergave van stemmen en instrumenten in het interieur, aangevuld met Nautilus™ aluminium tweeters met dubbele koepel voor meer helderheid bij hoge frequenties. De Artura Spider is bovendien uitgerust met een extra middenachterluidspreker om de specifieke akoestische vereisten van de cabine te optimaliseren.

De MY25 Artura heeft standaard een nieuw 15-spaaks stuur, in zilverkleurige afwerking. Een nieuwe goudkleurige Orum-wielafwerking is beschikbaar op zowel Dynamo- als Star-wielontwerpen, waarbij de laatste nu verkrijgbaar is in een volledige reeks afwerkingen. Het Calibre 10-spaaks superlichtgewicht wiel is toegevoegd aan de lijst met optionele wielen en is verkrijgbaar in zilver, Dark Stealth of glanzend zwart. Alle wielen kunnen optioneel worden uitgerust met Titanium wielbouten, waarmee ongeveer 0,4 kg onafgeveerde massa wordt bespaard.

Voor de nieuwe Spider wordt een uitgebreid kleurenpalet voor het exterieur geïntroduceerd, waarvan sommige voor het eerst beschikbaar zijn op de Artura; naast de standaard vijf kleuren worden twintig Elite-kleuren aangeboden, en nog eens achttien MSO-kleuren.

Elke nieuwe Artura wordt standaard geleverd met vijf jaar voertuiggarantie met onbeperkt aantal kilometers, zes jaar accugarantie van 75.000 km en tien jaar garantie tegen doorboring van de carrosserie. Deze garanties kunnen worden verlengd. Een driejarig serviceplan is ook inbegrepen, net als een vijfjarig wegenwachtpakket.

Thomas Middeldorp

Thomas Middeldorp

Brand Manager

+31 (0)6 27 17 17 83

t.middeldorp@louwmanexclusive.nl