Getting to know
Dani Koning
In het Maserati technician’s team is Dani Koning wellicht de ‘Benjamin’, toch heeft deze technisch specialist al veel kennis opgebouwd. Hij kijkt met interesse naar de ontwikkeling van de Folgore elektrische motoren van Maserati maar sleutelt ook met veel passie aan verbrandingsmotoren. In zijn vrije tijd is hij bezig met een ‘monsterklus’, de restauratie van een Pontiac Chieftain uit 1957.
Sinds wanneer werk je bij Louwman Exclusive?
In de zomer van 2021 ben ik hier komen werken. Ik was toen nog bezig met mijn opleiding tot technisch specialist, inmiddels ben ik afgestudeerd op niveau 4. Uiteraard leer ik nog steeds bij, bijvoorbeeld tijdens de Maserati trainingen over een specifiek model of onderwerp zoals de nieuwe elektrische motoren uit het Folgore programma van Maserati.
Er komen steeds meer elektrische auto’s op de weg, ook Maserati gaat hier in mee. Vind je het een interessante ontwikkeling voor jouw vak?
We zijn nu bezig met de cursussen voor het werken aan de elektrische voertuigen, want daar heb je specifieke certificaten voor nodig. Ik vind het wel een interessante ontwikkeling. Het is iets heel anders om aan te werken. Je moet er van houden als monteur. Persoonlijk vind ik het mechanische aspect van verbrandingsmotoren ook nog steeds fascinerend. Ik vind het werken aan verbrandingsmotoren ook nog steeds fascinerend.
'De afwisseling in het werk zorgt er voor dat het leuk blijft. Je weet nooit wat je tegen gaat komen die dag.'
Heb je dan ook meer affiniteit met wat oudere Maserati’s?
Voor de variatie in mijn werk is het wel leuk om eens aan een Quattroporte uit 2004, of een Shamal uit de jaren 90 te werken. Het is heel anders dan de auto’s van nu, de ontwikkelingen zijn hard gegaan. In de Shamal heb je bijvoorbeeld nog weinig computers, maar veel kabelbomen, Toen ik een keer de kachelradiateur ging vervangen, moest het heel interieur uit de auto, met dashboard en al. Tegenwoordig zitten er veel computers in een auto, bij de Shamal was het er misschien maar één. Het is heel interessant om daar dan aan te werken en mooi om de geschiedenis en de techniek te zien die is doorontwikkeld en ons hier heeft gebracht. Ik heb zelf een Pontiac uit 1957. Ook een mooi tijdperk in de autogeschiedenis.
Is je Pontiac een sleutelproject voor in je vrije tijd?
Ja, er gaan veel uren in zitten. Achteraf is het een grotere klus dan ik dacht om hem weer goed rijdend te krijgen. Tijdens mijn stage bij een bedrijf in Amerikaanse auto’s stond de Pontiac Chieftain daar te koop. Hij was niet helemaal compleet, dus ik struin ook eBay af en andere plekken op zoek naar de juiste onderdelen zoals sierlijstjes of een raamslinger mechaniek. Inmiddels zijn de motor en bak gereviseerd en zitten de ruiten er weer in. Ik restaureer hem niet volledig, maar wil wel zorgen dat hij weer goed kan rijden. Sommige auto’s worden gerestaureerd tot dat ieder onderdeel splinter nieuw is, maar dat is het mij niet waard. Ik wil hem zo maken dat hij kan rijden en dan langzaamaan nog wat verder opknappen.
Wat maakt je werk als monteur bij Louwman Exclusive zo leuk?
De afwisseling in het werk zorgt er voor dat het leuk blijft. Je weet nooit wat je tegen gaat komen die dag. Het kan een eenvoudige onderhoudsbeurt zijn, maar ook een probleem met een diagnose. En een diagnose is ook niet altijd hetzelfde. Dus het is wel uitdagend werk wat je voorgeschoteld krijgt.